Recenze - Jezdci časem

Nakladatelství : BBart

Liam O´Connor měl zemřít na nepotopitelné lodi Titanic v roce 1912.
Maddy Carterová měla v roce 2010 zemřít při teroristickém útoku na letadlo.
Sal Vikramová se měla rozloučit se životem v roce 2026 při požáru.
Ale všichni byli zachránění..
"Podej mi ruku.."

Náš svět a celé lidstvo už potkalo spoustu špatných věcí. Jednou z nich bylo i vynalezení stroje na cestování časem. Říkáte si, že díky cestování v čase by se dalo všem katastrofám předejít? Omyl. Budete-li si zahrávat s časem, je dost dobře možné, že se přihodí něco zlého.
google.cz
A tady se dostáváme k tomu, proč byla založena organizace "Jezdci časem". Jezdci časem musí kontrolovat detaily v čase. Musí zaregistrovat každý časový posun - změnu. Když pomocí speciálních technologií a svých bedlivých očí zpozorují změnu v čase, musejí se vydat na určené místo a vše napravit tak, aby vše zůstalo tak jak má a aby naše minulost a budoucnost nebyla změněna.

Příběh začíná v roce 1912, kdy se na moři potápěla kolosální nepotopitelná loď.. ach, ta ironie osudu.. Z paluby E, byl zachráněn Liam O´Connor. Už stál po kotníky se vodě, když se z ničeho nic objevil stařičký pán - Foster - a nabídl mu, že může žít, ale bude pracovat pro organizaci Jezdci časem. Kdo by takovou nabídku odmítl, když je jasné, že je smrt nevyhnutelnou situací. Následovala záchrana Maddy Carterové, která měla zemřít po pádu letadla. Ale i ona uslyšela tu kouzelnou větu: "Podej mi ruku."

google.cz
Naši tři hrdinové následně projdou výcvikem, aby zvládali odhalit posun v čase a aby dokázali docílit následného napravení. Oni sami žijí ve svém vlastním světe, kdy jsou uzavřeni na stanici a stále prožívají dva dny pořád a pořád dokola. Jsou to dny 10. a 11. září 2001. Ano, den před a den útoku na americká dvojčata v New Yorku a Jezdci jsou stále ve středu všeho dění.

Liam, Sal a Maddy jsou již po výcviku a pravidelně a bedlivě pozorují svět kolem sebe a kontrolují, zda nedojde k časovému posunu. Co ale nečekají.. během jednoho okamžiku se svět změní tak, jak ho nikdo nezná..

Liam O´Connor. Přišel do roku 2001 z roku 1912. Je pro něj asi nejtěžší vžit se do své nové role. Vůbec nezná počítače, elektroniku a různé technické vymoženosti. A je to právě on, na kterého připadl ten nejtěžší úkol. Naštěstí na to není sám a je mu přidělena "podpůrná jednotka Bob". Bob je vlastně uměle vytvořený člověk-počítač. Doprovází Liama a je velmi dobrým a potřebným pomocníkem, protože ve svém robotické mozku má uložené veškeré potřebné a důležité informace.
V době, ze které přichází Sal Vikramová je New York již dávno zdevastované a mrtvé město. Proto je velmi ráda, že může vidět New York- město, které nikdy nespí, ve své největší prosperitě, slávě a kráse.

Lost_time_by_vanleith-d4em3se_large
deviantart.com
Čtenáři, který nezná alespoň základní historické události, by mohlo dělat problém, že jednoduše nepochytí historickou podstatu knihy, nebo ji jednoduše nebude chápat. Ale neděste se, historie, kterou je kniha, pochopitelně, protkaná je velmi známá. Autor se neobtěžoval seznamovat své čtenáře s tím, kolik měl čtrnáctý prezident Ameriky manželek a kolik zabil tchýní a podobnými blbostmi.

Kniha je napsaná velmi dobře. Napětí stoupá a graduje. A musím pochválit český překlad, který je opravdu povedený! Jediná připomínka, když se děj odehrával v minulosti v Německu, jsou ponechána německá slovíčka a mnohdy i celé věty. Protože se německy učím, nedělalo mi to větší problém, ale někomu, kdo s němčinou není seznámen, by tato maličkost mohla vadit. Ale je to opravdu pár větiček, kterou jsou navíc v kontextu snadno domyslitelné a parádně přidávají na atmosféře knihy.

Ke konečnému hodnocení bych dodala jenom pár věcí. Obávala jsem se, jak se autor popere s cestováním v čase, měla jsem strach abych v tom, jak se říká, neměla guláš. Nestalo se, autor se s časem vypořádal velmi dobře a kniha je snadno chápatelná - co se cestování časem týká. Poslední třetina knihy se mi líbila nejvíc a úplně jsem se klepala nedočkavostí, abych se dozvěděla, jak to celé může dopadnout! Pokud jsem vás doteď nenavnadila.. Přečtěte si Jezdce časem, určitě nebudete litovat svého času ba ani peněz utracených za knihu.