Recenze - Běh o život

Název: Běh o život
Originální název: The Running Man
Autor: Stephen King (Richard Bachman - pseudonym)
Série: ---
Nakladatelství: Beta-Dobrovský 2011

Running man/ Běh o život je knihou, kterou napsal uznávaný spisovatel Stephen King již v roce 1982 pod pseudonymem Richard Bachman. Děj knihy se odehrává v nepříliš vzdálené budoucnosti v roce 2025 v Americe. V dnešním světe vládne nadnárodní společnost podobná totalitnímu režimu, v každém domě u bohatých i chudých je televize zvaná „VéVé“. V televizi v podstatě nonstop běží reality show, ve kterých lidé bojují o svůj život, vydělávají si soutěžemi peníze, pro své nemocné rodiny..

Benjamin Richards se musí přihlásit do výběr na reality show, protože už dlouho neměl stálou práci, má manželku, která musí na živobytí své rodiny vydělávat vlastním tělem. Ale celé tohle martýrium musí podstoupit kvůli své malé dcerce, která má chřipku a už neexistují řádní doktoři a léky jsou příliš drahé. Richards je po složitých a dlouhých testech vybrán pro nejnáročnější a snad nejsledovanější reality-show „Běžec“. Vybraný soutěžící se „vypuštěn“ s několika hodinovým náskokem a potom se z něj stává „lovná zvěř“ musí se skrývat a utíkat před bandou lovců. Ale odměna je lákavá. Za každou hodinu dostane jeho rodina 100 dolarů, pokud vydrží celých 30 dní, dostane odměnu 1 miliardu dolarů.

Ještě než se dostaneme k samotné knize, je nutno podotknout, že v roce 1990 byl natočený film na motivy této Kingovy knihy se slavným Arniem Schwarzennegerem v hlavní roli. Jak se sám Stephen King nechal slyšet, filmu nikdy na chuť nepřišel. A není se čemu divit. Film se absolutně vymyká všemu o čem kniha Running man je. Film je možná vcelku průměrný a dá se na něj koukat, ale nemá nic společného s knihou.
Idea s reality-show mohla být v době vydání knihy bombou a velmi zajímavým nápadem. V dnešní době a v minulých letech se knih tak i filmů s tématikou reality-show vyrojila velká spousta. Z knih například Battle Royale, Hunger Games. Z filmů například filmové zpracování Battle Royale i Hunger Games či film Aréna s Kellanem Lutzem v hlavní roli. Je možné, že by se BT a HG lehce inspirovali u Kinga?:) I kdyby, já s tím nemám žádný problém, v dnešní době je už těžké napsat něco originálního.

Jak je již  Kinga zvykem, osudy svých postav propracoval do nejmenšího detailu. Stejně tak charaktery svých postav. Často sledujeme myšlenkové pochody Richardse, když utíká před lovci ale stále nezapomíná na svou manželku a nemocnou dcerku. A sám Richards je velmi zvláštní postavou se zajímavým charakterem.
Autor na nic příliš nečeká, nepřipravil si pro náš žádný dlouhý úvod ani zdlouhavé představování a se vším důležitý se seznamujeme v průběhu knihy.

Kdo již má nějakou zkušenost s mistrem hororu Kingem, je zvyklý na dlouhé, rozsáhlé knihy čítající až 1000 stran. Běh o život má však pouhých 200 stran a proto má vše opravdu rychlý spád a nejsme zatěžování zbytečnými popisy. Tentokrát ani nepůjde o žádná tajemná monstra, vraždící klauny ani mysteriozní, ne. Jde spíš o knihu dystopického/sci-fi žánru.

Idea smrti v přímém přenosu je lehce děsivá, ale v dnešním světě asi není nic takového nereálné. Tato představa mně nutí přemýšlet nad tím, kde my budeme za 13 let v roce 2025, v době, kdy se odehrává kniha Běh o život.

Knížku určitě doporučuji všem fanouškům Stephena Kinga, ale i těm, kteří od mistra ještě neměli možnost nic přečíst. Kniha mně nadchla, a opět mně udivilo, s jakou troškou dokáže King naložit, z jaké jednoduché situace dokáže napsat bezvadnou a chytlavou knihu. Takže určitě - znovu - doporučuji! Vážení, když už nic jiného, ten konec opravdu stojí za to!