2. 9. 2012

Tipy na.. #2

..KLASIKU, KTERÁ STOJÍ ZA PŘEČTENÍ

Když se řekne "povinná četba", klasika", spousta lidí už zděšeně, nebo znechuceně utíká pryč, tento článek byl Vám měl ukázat, že ne všechna klasika je špatná:) Opět jsem se ptala na facebookovské stránce i na vaše názory.

Moje tipy!

Na Větrné hůrce - Emily Brontë 
Tragický příběh Kateřiny a Heathcliffa je tím mým nejvíce oblíbeným, co se klasiky týče. Příběh několika generací, protkaný nenávistí, pomstou, závistí, zlobou a plný lásky. Postavy propracované do nejmenšího detailu. Prostředí knihy popsané tak, jako byste se nacházeli přímo na Hůrce a na Drozdově. Mistrovský kousek, který je dle mého neskutečně nedoceněn. 

Romeo a Julie - William Shakespeare 
Když klasika, tak opravdu klasika:) tragický příběh mladičké Julie a šarmantního Romea známe všichni. Někomu může připadat jako klišé, ale každá romantická duše při čtení zaplesá. Příběh, který můžu číst pořád dokola. Nikdy neomrzí a láska Romea a Julie je jednoduše nesmrtelná. Shakespeare byl geniální spisovatel, no uznejte to.. jeho díla se čtou staletí! Kolika spisovatelům se tohle podaří?


Kytice - Karel Jaromír Erben
Já musela. Kytice se určitě řadí mezi mé nejoblíbenější klasiky. Kdo by neznal dojemný příběh o mateřské lásce. Příběh o tom, že bohatství nemusí být vždy v životě to nejdůležitější. Svatební košile, Vodník, Zlatý kolovrat... to je jenom výběr z toho nejlepšího. Víte, nesnáším poezii! Ale kvůli Kytici.. překousnu cokoli! 


My děti ze stanice ZOO - Christiane F.
Knihu bych asi neřadila k té úplné klasice, ale my ji v povinné četbě máme, proto ji sem přidám také. Příběh o feťácích. Jaké škaredé slovo... Příběh o drogově závislých dětech a mladistvých! Příběh plný zoufalství, malé jiskřivé naděje, lásky, nenávisti, bolesti, utrpení, o vůli. Příběh, který vás nenechá chladnými .. skutečný příběh, který vám ukáže, jak si někdo během krátkého okamžiku dokáže zničit nejenom svůj život. 



Na západní frontě klid - Erich Maria Remarque
Klasika jako blázen. Popisuje krutou realitu války a odtržení německých vojáků od rodin a reality všedního života. V knize nejsou žádné zbytečné, dlouhé pasáže.. kniha je také velice krátká opravdu necelých 200 stran. Krátká, ale nabitá emocemi, úžasnými postavami a hrůzami války. Atmosféra je tak úžasná, že se cítíte, jako byste s hrdinou byli v zákopu a museli bojovat o svůj život. 

Knihu doporučuje i Lena Donan :)

Vaše tipy!

Jane Austenová (Pýcha a předsudek, Emma, Rozum a cit)
Několikrát se objevila Jane Austenová, ne však žádná konkrétní kniha, proto jsem pro ilustraci vybrala Pýchu a předsudek, kterou bych označila asi za nejznámější. Klasický román z přelomu 18. a 19. století vypráví příběh mladé Elizabeth a šarmantního pana Darcyho. Úžasné vyprávění o lásce, která je skutečná a vskutku upřímná. Postavu Elizabeth si nejde neoblíbit a pana Darcyho si musíme zamilovat.

Jane Austenovou pro vás doporučily Terka, Kristýna a Míša :)

Alchymista - Paulo Coelho
Alchymista, jež je označován jako největší brazilský bestseller, je - dá se říci - pohádkové vyprávění o cestě španělského pastýře za zakopaným pokladem, vycházející z příběhu o splnění snu. Kniha o tom, že život je jedno velké hledání. Kniha, která je buď nenáviděna, nebo milována.. rozdělila čtenáře na dva tábory. Kniha pro lidi, kteří dokáží snít. 

Knihu doporučuje Terka

Krysař - Viktor Dyk
Podkladem pro tuto knihu byla novela ze 13. století o krysařovi, který je pozván do města, aby ho zbavil krys. Není to však tak jednoduchý příběh. Dyk se zaměřuje na spravedlnost, právo, pomstu i na lásku. V městečku Hammeln - kde se příběh odehrává - nejsou krysy jedinou špínou. Kouzlo této knihy je možná i v tom, jak je krátká. Kraťoučká novela o 100 stranách, je nacpaná propracovanými postavami a plná úžasných myšlenek. "Nejmenuji se, jsem nikdo. Jsem hůř než nikdo, jsem Krysař."

Knihu doporučují Barbora a Kath

Malý princ - Antoine ne Saint Exupéry
Kniha, která si tu zaslouží být. Pohádka, která vlastně žádnou pohádkou není. V knize je spousta metafor, přirovnání a myšlenek, nad kterými je nutno se pozastavit. Kniha vypráví příběh pilota, který ztroskotá na Sahaře - sám Exupéry - a zde potkává Malého prince. Děti ji mohou brát jako krásnou, milou pohádku. Ti starší však v knize najdou něco víc, a při opakovaném čtení a vždycky objeví ještě něco dalšího. Kniha, která není tak obyčejná, jak by se mohlo zdát.

Knihu doporučila Kath.

Ve zkratce!
Musím říct, že tentokrát se vašich návrhů sešlo více než minule. Je jich opravdu hodně. Snad mi odpustíte, že některé zmíním jenom ve zkratce. 

451 stupňů Fahrenheita - Ray Bradbury (knihu doporučila Barbora)
~ Tajemství proutěného košíku - Markéta Zinnerová (knihu doporučila Dominika)
~ Obraz Doriana Graye - Oscar Wilde (knihu doporučila Kath)
~ Živý bič - Milo Urban (knihu doporučila Lena Donan)
~ Guy Mannering - Walter Scott (knihu doporučila Lena Donan)
~ Jozef Mak - Jozef Cíger Hronský (knihu doporučila Lena Donan) 
~ Jana Eyrová - Charlotte Brontë (knihu doporučila Léňa)

Děkuji za spolupráci ! :) Doufám, že si nějakou tu klasiku ke čtení vyberete:) Té, která za přečtení stojí je opravdu hodně:) možná někdy příště v další "Tipy na.." :)

6 komentářů:

  1. Moc mě potěšilo, že Na Větrné hůrce máš na prvním místě :)) Já tu knížku miluju, už jsem ji četla asi třikrát - kdybych si u maturity vytáhla tuhle, tak mám předem vyhráno :D Romeo a Julie... chystám se, ale jsem trochu alergická na tu obrovskou lásku (nebylo jim teprve čtrnáct, nebo tak něco?) a to mě pořád odrazuje :D
    Kytice se čte snadno, a od Remarqua jsem četla Nebe nezná vyvolených, což je nádherná knížka.
    Pýcha a předsudek... No, moje nejoblíbnější klasika to nebude, to je navždy Hůrka, ale film je pěkný a vždycky když je v televizi, ráda se podívám (k značné nelibosti mojí mamky, protože podle ní se tam nic neděje :D)
    Malého prince jsem četla v jedenácti a přišlo mi to dost divné. Z těch ostatních co tam máš, Tajemství proutěného košíku je knížka pro děti a do povinné četby bych ji spíš neřadila - ne do té pro střední školu. Ale pro děti je dobrá. A Jane Eyrová... ne tak dobré jako Hůrka, ale Bronteová se nezapře :) I když jsou to sestry.
    Ještě bych do povinné četby doporučila Báječná léta pod psa od Viewegha (teď doufám, že jsem to napsala správně, pořád se mi plete, jestli je W na začátku nebo vprostřed :D) a Saturnin od Jirotky - to je vtipná knížka rázu Meg Cabotové :D

    OdpovědětVymazat
  2. Romeo a Julia je klasika, ktorú by mal mať podla mňa prečítanú každý 8)
    a Na západnej fronte klid som musela čítať povinne a potom som bola prekvapená, že sa mi to celkom lúbilo 8D

    OdpovědětVymazat
  3. Z odporúčaného mám na muške ešte Raya Bradburyho, takže na tom nie som špatne :D

    OdpovědětVymazat
  4. Z těchto knížek jsem četla pouze Malého prince a Na západní frontě klid. Obě tyto knihy jsem měla v povinné četbě a obě se mi docela líbily :)
    Na větrné hůrce jsem se přečíst snažila, bohužel mě neokouzlila a já ji ani nedočetla.
    Za sebe bych rozhodně doporučila Pygmalion od G. B. Shawa (je to opravdu krásná knížka) a Romeo, Julie a tma (já české autory moc nečtu, ale tahle knížka byla opravdu moc pěkná). Měla jsem je jako součást povinné četby a jsem hrozně ráda, že jsem je tam měla, protože jinak bych si je asi nepřečetla a to by byla škoda.

    OdpovědětVymazat
  5. Z těch, o kterých se rozepisuješ, jsem četla všechny a všechny je mám ráda. Ještě mě napadá Máj, Malé ženy, Zkrocení zlé ženy, Nebe nezná vyvolených, Tři kamarádi, Kdo chytá v žitě - tyhle všechny mě tak narychlo napadají z "učenicového čtení".

    OdpovědětVymazat
  6. Tak přesně moje oblíbené klasiky, jen Krysaře bych si mohla přečíst a 451 stupňu Fahrenheita na tu se také chystám :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Vaše komentáře! Každý mě potěší a vždy se snažím odpovídat.