Recenze - Delirium

Název: Delirium
Originální název: Delirium
Autor: Lauren Oliver
Série: Delirium (#1)
Nakladatelství: CooBoo (2012)

Vychází již 12. listopadu !!

Leně Halowayové je 17 let. Žije v Americe. Chodí na střední školu. Nemůže se dočkat, až jí bude 18. Nikdy nechodila s žádným klukem. Nikdy se s žádným nedostala do kontaktu. Tady už to začíná být divné. Lena žije ve světě, ve kterém je láska pokládána za nemoc – Amor deliria nervosa. „Už je to šedesát čtyři let, co prezident a Konsorcium prohlásili lásku za nemoc.“, přesně touto větou, celý tento příběh začíná. Za devadesát pět dní Lena podstoupí léčbu, nemůže se dočkat. Protože potom na ni ta zákeřná nemoc už nebude moct. Bude uchráněna před největším nebezpečím dnešní společnosti. Bude vdaná za toho, koho jí vyberou a budou si spolu žít spokojený, ničím nerušený život.

Od autorky Lauren Oliver vyšla v českém překladu již její kniha Before I Fall – Chvíle před koncem. Už od chvíle, kdy Delirium vyšlo v anglickém originále, je jí všude plno. Na každém zahraničním blogu na vás dříve, nebo později vykoukne nádherná obálka Deliria. A celkově je série velmi oblíbená a čtená. K 26. 10. 12 má kniha přes 68 000 hodnocení s průměrným ratingem 4,07 (statistika z goodreads.com). A na GR si hodnocení přes 4 nezaslouží každá kniha. Při té obrovské popularitě je pochopitelné, že CooBoo se pro vydání této knihy rozhodlo.

Ve srovnání s Before I Fall je Delirium žánrově absolutně někde jinde. Chvíle před koncem bych zařadila do románů, kdežto Delirium je plnohodnotná dystopie se vším všudy. Dokonalá společnost. Určitá omezení. Autorita, ze které by měli mít všichni respekt. Přísně střežené hranice. Zdá se, že se bude jednat o další dystopii. Příběh má však v sobě mnohem víc.

Lauren Oliver vytvořila naprosto dokonale, do všech detailů promyšlený svět. V dnešní době je těžké vymyslet něco originálního. Autorce se to však do jisté míry povedlo. Však koho kdy napadlo, že by láska vlastně mohla být nemoc? Nakažený nespí, nejí, nereaguje na vaše otázky a jsou i tací, které Amor deliria nervosa dohnal až ke smrti. Nikdo se ale Leně nikdy ani slůvkem nezmínil, o tom, že láska může být i příjemná. Motýlci poletující v břiše kdykoli svého milého uvidíte, nadšení z toho, že s ním strávíte alespoň nepatrnou část svého dne. Tohle všechno Lenu překvapí, když se před svou léčbu nakazí... zamiluje se.

Nutno podotknout, že příběh je plný popisů. Nejde však o popisy krajiny, města, nebo budovy. Jde spíše o popisy minulosti, které jsou občas lehce sentimentální, ale perfektně doplňují příběh. Pro někoho naprosto otravné části, ale nepostradatelné. Dozvídáte se o minulosti nejenom Leny ale i její rodiny. Dozvídáte se, co byste se bez nich nedozvěděli. A dozvíte se hodně zajímavé a podstatné věci!

Místy se příběh trochu vleče, ale pokud se zrovna neděje nic důležitého a zlomového všechno lehce nahradí autorčin styl. Lauren Oliver má nenapodobitelný styl psaní. Tohle se nedá naučit. Má jednoduše přirozený talent. A já ji za to obdivuji, protože strany vám budou ubíhat, ani nebudete vědět jak. Dost všemu dodává i výborný překlad.

Před čtením jsem měla velká očekávání. To se mi zatím téměř pokaždé vymstilo. U Deliria se mi to však nestalo. Příběh je plný nečekaných zvratů a konec, za který byste autorce nejradši jednu vlepili. Vsaďte se, že po dočtení nebudete moci dospat dne, kdy bude vycházet díl druhý.

Pokud vám doposud nestačily všechny pozitivní slova, která jsem o Deliriu napsala – a že jsem nešetřila – tak vám nabídnu slovo ještě jedno. Alex. Ano, Lenin objekt lásky. Naprosto dokonalý, úžasný takovým způsobem, že si budete přát, aby doopravdy existoval.

Není to už trochu podezřelé, že další knize z CooBoo chci dát 5*? Jde vidět, že si v redakci vybírají opravdu dobré kousky. Kniha není dokonalá, má své vady. Ale co na tom, když je příběh bezvadně napsáný, má promyšlený a nádherný fascinující příběh?
za poskytnutí eARC děkuji nakladatelství CooBoo