3. 5. 2011

Review - Pýcha a předsudek

Pýcha a předsudek
Autor: Jane Austenová
Název: Pýcha a předsudek

Originální název: Pride and Prejudice
Série: ------------

Autorka líčí klidný a ničím nerušený život, všední radosti, zábavy a starosti. Rodinný klid bývá narušen zejména tehdy, když jsou v rodině dcery a na obzoru se objeví možný ženich. Vdavky jsou pro ženu v této době jedinou možností zaopatření a proto je nutné důmyslné splétání sítí kolem kandidáta ženitby. Autorka dává svému románu ironický podtext. Všechny postavy románu - stoický pan Bennet, jeho energická manželka a pět dcer vstoupily již dávno do podvědomí čtenářské veřejnosti.

Pýcha a předsudek, to je určitě něco, co každý z řad čtenářů určitě četl, nebo alespoň spojení, které už někdy slyšel. 
Hlavní postavou celého románu je Elizabeth Bennetová - druhá nejstarší dcera manželů Bennetových. Za nejkrásnější však všichni považují její nejstarší sestru Jane. Mají 3 další sestry. Mary - zamlklá dívka, její největší zálibou jsou knihy. A dvě nejmladší Kitty a Lydia - mlaďounké koketní slečny. 

(SPOILERY)
Klidný život naruší nový soused, který kupuje panství v sousedství Bennetových. Pan Bingley! Sotva uvidí nejstarší Jane, zamiluje se do ní. I Jane k němu chová určité city. Nenastěhuje se ale sám. Spolu s ním se nastěhuje Bingleyho sestra a přítel pan Darcy. Pan Darcy je na první pohle arogantní, je velmi bohatý a neuvěřitelně pyšný. Ovšem, stane se něco naprosto "nečekaného" zamiluje se do slečny Elizabeth Bennetové. Co si ovšem "Lizzy" myslí o panu Darcym? Věřte, nic dobrého to není. 
Pan Darcy a Elizabeth
To by se ale ovšem nesměj objevit pan Collins. Muž, kterému po smrti pana Benneta bude patřit Longbourne (panství rodiny Bennetovy). Chce získat manželku a jako první do jeho očí padne Jane, o tu se však uchází pan Bingley. Další na řadě je Elizabeth. Ta ovšem jeho nabídku zdvořile odmítne. Proto pan Collins požádá o ruku Elizabethinu přítelkyni - Charlottu Lucasovou.

Stane se něco, proč pan Bingley, slečna Bingleyová a pan Darcy opouští sídlo a odjíždějí do Londýna. Jane je neuvěřitelně zarmoucená. Přece jenom počítala se svatbou s Bingleyem..
Do Londýna odjíždí i Jane a Elizabeth odjíždí navštívit svou přítelkyni Charlottu a jejího manžela pana Collinse. Odjíždí na faru kde je pan Collins pánem. Elizabeth se tam potkává s Darcym, který nedokáže unést svoje city a vyzná se Elizabeth ze svých citů. Ta ho však odmítá, protože si myslí, že může za to, že pan Binlgey opustil Jane. 

Pan Darcy jí napíše dopis, ve kterém se ospravedlňuje za všechny skutky, kvůli kterým si o něm Lizzy myslí to špatné. Po dlouhém zkoumání dopisu a hlubokého přemýšlení si uvědomuje, jak ona sama byla pyšná a plna předsudkům vůči panu Darcymu. Dostávají se do společné společnosti a chovají k sobě kladné vztahy. 

Během příběhu jsou tu pletky s panem Wickhamem, slečnou Lydií (sestra Lizzy) Tito dva se na konci vezmou! :) (omlouvám sem, kdybych to měla všechno vypsat, budeme tu ještě týden!(: )

A slaví se samozřejmě svatba pana Darcyho a slečny Bennetové.

(KONEC SPOILERŮ)

Můj názor: 
Hm, hm, hm.. Opravdu nevím co si o tomto celém románu myslet. Trošku zvláštní, asi 100 stran mně neuvěřitelně bavilo a přečetla jsem je za jedno odpoledne, dál už to tak dobře nešlo. Přišlo mi, že se tam nic neděje.. I když se tam toho v podstatě stalo dost! Ale musím se přiznat, že budu "Velké Jane Austenové" kapku křivdit a řeknu, že podlé mého tato kniha není žádný zázrak.. Klasický román! :) aby se tedy neřeklo dávám ...

3/5

                                                "Dý

10 komentářů:

  1. Pan Darcy ♥ :D Milujem film a chcem si prečítať knihu :D

    OdpovědětVymazat
  2. Tahle kniha bylo mojí první pořádnou knihou co jsem přečetla. Opravdu se mi líbila :) film jsem viděla nedávno a podle mně je kniha lepší. (samozřejmě, že i film je úžasný).

    OdpovědětVymazat
  3. Podle mne jsou knihy vždycky lepší, tento film jsem viděla a nijak mě nenadchl (možná je knižní podoba lepší, nemám tušení, poněvadž od jsem ji nečetla). Možná je to mou zkažeností, ale nenávidím příběhy o lásce :-D

    OdpovědětVymazat
  4. Jé tak to jsme zvědavá :D Chci vidět ten film, až si přečtu knihu. Také jsme zvědavá jak se bude číst, asi se do ní hned pustím až dočtu ted životopis Alžběty II. :D

    OdpovědětVymazat
  5. Přečti si Rozum a cit, to je podle lepší dílo! :) anebo Annu Elliotovou! :) Tohle je taková klasika, která nás už nemůže ničím překvapit no.. řekla bych, že film udělali líp :) Ale stejně na Jane Austenovou nedám dopustit. Miluju film Vášeň a cit s Ann Hathway v roli Austenové.

    OdpovědětVymazat
  6. Samozrejme, že sa v tej knihe nič nedeje. Poprvé ide o britskú knihu a nie americký akčňák. Podruhé odohráva sa v 18 storočí a napísala ju žena. A potretie, jedinou starosťou ľudí v tej dobe, bolo dobre sa vydať/oženiť a ešte sa starali o to, aby nesedeli v prievane (na tom som sa celú Emmu smiala). Ale Jane Austenovej sa podarilo podľa mňa vytvoriť úžasný svet, do ktorého sa aspoň ja vždy rada ponorím a prenesiem sa o 200 rokov naspäť, kedy život podľa mňa nebol taký komplikový ako je dnes. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Já jsem měla Austenovou zařazenou v povinný četbě, takže jsem se na ni prostě musela vrhnout. Čtení mi trvalo dlouhých čtrnáct dní, možná i víc a měla jsem přesně ty pocity jako ty. U mě většinou platí pravidlo, že když se mi nelíbí kniha, tak se mi líbí film a naopak. U předsudku a pýchy se mi líbil právě víc ten film, protože jsou v něm zahrnuty jen nejdůležitější scény, kniha byla v některých momentech zdlouhavá a člověk se hned začal nudit...

    OdpovědětVymazat
  8. Filmy na motívy kníh od Jane Austenovej sú úžasné a mám rada všetky adaptácie (videla som ich dosť.)
    A uznávam, že knihy boli miestami nudné a musela som sa premáhať, aby som pokračovala ďalej..ale aj napriek tomu si ich vždy rada prečítam :)

    OdpovědětVymazat
  9. Nejdříve jsem viděla film, který je moc krásně udělaný, a pak si přečetla knihu. Musím říct, že jsem se bála, jestli to nebude moc nudné - ale celé se mi to moc líbilo, jen na to člověk potřebuje klid a čas. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Vaše komentáře! Každý mě potěší a vždy se snažím odpovídat.