27. 10. 2011

Recenze - Blood Red Road

Blood Red Road (Dustlands, #1)Autor: Moira Young
Název: Blood Red Road

Saba celý život žije na místě zvaném Silverlake. Pěkný název, říkáte si, že? Omyl. Vyprahlá pustina ovlivňována opakovanými písečnými bouřemi. Saba zde žije se svým otcem, bratrem Lughem, který je jejím dvojčetem a mladší sestrou Emmi.
S mladší sestrou Emmi se Saba nedokáže snést.. viní ji za smrt jejich matky, která zemřela při porodu Emmi.. Na druhou stranu, člověk, který je pro Sabu středem světa je právě její bratr Lugh. Život bez něj si osmnáctiletá Saba nedokáže představit.. Až jednoho dne Lugha unesou muži na koních.. A jako správná hrdinka se Saba vydává hledat svého milovaného bratra.

Měla jsem ze čtení knihy obavy. Teď nemyslím kvůli ději, nebo tak.. Ale kvůli tomu, jakým způsobem je kniha napsaná. Spusta nespisovné angličtiny a občas to vypadalo, jako by si autorka vymýšlela vlastní slova. Ale až se začtete do samotného příběhu, přestanete gramatické chyby a nonsensy vnímat. Ze začátku mi vadila nepřítomnost úvozovek. Věty jsou psané stylem ...I says ... he says... Ale i tento nedostatek byl brzy zapomenut.
Saba je osmnáctiletá dívka, která se vydá na dlouhé a nebezpečné dobrodružství. Jak jsem již zmínila, nijak se netajím tím, jakou nenávist chová ke své sestře. To mě na jejím chování neskutečně vadilo, netají se svou nenávistí k mladší bezbranné osobě, ale netají se ani tím, jak strašně zbožňuje svého bratra. Všichni chápeme, že je rodina důležitá, ale Saba si o Lughovi snad myslela, že je bůh, Lugh umí všechno, Lugh jí nejvíc rozumí, Lugh si se vším poradí, Lugh.. Lugh.. Lugh.. A na svou pouť se vlastně také vydává jenom kvůli němu.
Můžeme být rádi, že na své cestě potkává i jiného mužského, než je její bratr. Tím je neodolatelný a šarmantní Jack. Doufala jsem, že tu úžasně akční knihu nezkazí romantika.. a moje přání byla vyslyšena. Jiskření mezi Jackem a Sabou nijak nenarušuje akčnost knihy. Jejich slovní přestřelky jsou trefné a mnohdy velmi vtipné. Častokrát jsem se smála nahlas. A Jack? oh, sám Jack je úžasný a nejde si ho nezamilovat. Už od jeho první věty jsem věděla, že ho budu zbožňovat.

I laugh. Yer crazy, I says.I was fine till I met you, he says.(Jack + Saba)
Like what you see, Angel? (Jackova první věta)
Are you followin me?My my, he says, you do have a high opinion of yer charms.(Saba + Jack)
D´you rile somebody every time you open yer mouth? I says. Pretty much, he says. (Saba + Jack)

Svět, který Moira Young vytvořila, se určitě dá nazývat dystopickým světem. Je úžasné, jak autorka myslela na takový detail jako je právě jazyk knihy. Myslíte, že za 200 let tady lidé budou mluvit pořád stejně? Ne? Autorka na toto myslela.
Kniha je plná akce, boje o přežití, ano. Boj o přežití je jedna z hlavní linií příběhu. Pokud hledáte něco neobvyklého, příběh, do kterého se začtete tak, že nebudete moci přestat, Blood Red Road je přímo pro vás. Není to jako nic, co jsem doposud četla, a přesvědčit se o tom můžete jedině tak, že si knihu přečtete. A nebojte se stylu, jakým je kniha napsaná, po pár stranách už vám přijde, jako byste četli správně gramatickou knihu.. a spousta nonsensů opravdu "vypadá" dobře. Jeden z mých nejoblíbenějších - Oh mi gawd = Oh my god.
Doufám, že jste dostatečně pochopili mé nadšení z této knihy. A mé nadšení je mnohonásobné. Jsem ráda, že jsem si tento zázrak konečně přečetla. Jsem ráda, že mi tento styl nedělal problém. A jsem ráda, že jsem měla tu čest s Jackem! :) Prostě a jednoduše - přečtěte si Blood Red Road! :))