15. 12. 2011

Recenze - Oškliví

Název: Oškliví
Autor: Scott Westerfeld
Originální název: Uglies
Nakladatelství: Triton (2010)

Byl začátek léta a nebe mělo barvu kočičích zvratků. Touto originální a úžasnou větou začíná kniha Scotta Westerfelda - Oškliví, která je první ze stejnojmenné série. Jedná se o dystopickou knihu, se kterými se v poslední době roztrhl pytel. A proč ne, když se čtou ve velkém?
Ve světe Tally Youngbloodové je každý do šestnácti let ošklivý. Nesouměrný obličej, příliš malé rty, oči daleko od sebe, prostě hrůza pohledět. Ale současně se šestnáctými narozeninami každý ošklivý podstoupí složitou operaci, při které se stane krásným. Zmizí přebytečná kila, celé tělo je najednou vyváženější a jediné, co nového krásného zajímá, jsou večírky, večírky a večírky.. protože po operaci se nový krásný stěhuje z Uglyville do New Pretty Townu.
Tally do narozenin zbývá už jenom pár týdnů. Zůstala v Uglyville sama po tom, co její kamarád Peris podstoupil operaci, jelikož je o nějaký ten čas starší. Těší se, že bude zase se svým nejlepším přítelem, se kterým ještě jako Oškliví vyváděli ty největší lumpárny. Teď se ale Peris baví s novými krásnými a na Tally už určitě zapomněl.
Proto se Tally odhodlá k něčemu zakázanému. Potají přejde přes most do New Pretty Townu - něco neslýchaného, Ošklivá ve městě krásných. Strhne se mela ... ale ve všem tom zmatku při útěku zpět do Uglyville pozná Tally na okraji New Pretty Townu ošklivou Shay.
Tally už slyšela o ošklivých, kteří odmítli být krásnými, odmítli se stát součástí nekonečné šňůry večírků. Nikdy tomu však zcela neuvěřila, tedy, až do té doby, než poznala Shay. Ta ji ujistí, že je všechno, co Tally kdy slyšela, holá pravda. Jednou z těch lidí se zřejmě stane i Shay. Tally od své nové, ošklivé kamarádky dostane zašifrovaný vzkaz, který ve skutečnosti ukrývá cestu do Kouře - do nového domova všech utečenců.
Chce se Tally vzdát své operace a zůstat navěky ošklivá? Co když už nikdy neuvidí Perise? Co když nemá jinou možnost?

Scott Westereld pojal svůj dystopický svět opravdu zajímavým způsobem. Lidé se přepravují na létajících magnetických prknech. Ta fungují jenom, když mají v dosahu kov. Proto je ve Westerfeldově světě země plná kovu. Každý jednotlivec má tzv. přístupový prsten, kterým může ovládat vlastně cokoli.

Celý příběh se postupně rozjíždí a čím vím se rozmotává spousta věcí, tím více se jich naopak zamotává. Autor si dokázal vymyslet originální svět, ve kterém nemá nikdo ošklivý místo. Jelikož jsou všichni krásní a úplně stejní, nejsou žádné války a všude je mír. Všechny postavy se během příběhu vyvíjejí, uvědomují si určitě věci, které by si bez svých zkušeností asi nikdy neuvědomili. Westereld zaručeně dokáže zaujmout svou nápaditostí a originalitou dystopického světa.

V knize si každý najde něco pro sebe. Ať už to bude humor některých postav. Láska mezi dalšími. Či oddanost, přátelství, zrada, nenávist, strach.. V příběhu je spousta emocí, které vás nutí číst stále dál a dál. I přesto, že se série Uglies řadí mezi YA knihy, si i starší čtenáři knihu mohou jako oddechovku na odpoledne užít. Knize dávám zasloužené hodnocení. Doufám, že druhý a další díly by mohly být ještě lepší. A..malý tip.. pokud čtete poslední větu větu před tím, než knihu dočtete, nebo před tím, než vůbec začnete - tady to nedělejte. A..přátelská rada..pokud vás kniha opravdu zaujme, pořiďte si rovnou i druhý díl, který nese název - Krásní.