28. 5. 2013

O tom, jak se změnilo moje hodnocení


Když jsem byla mladší (menší?), i když by asi bylo na místě říkat: když jsem ještě neměla knižní blog, je sice samozřejmostí, že jsem pořád hodně četla. Ale knihu jsem dočetla, občas mi nad ní poplakala, povzdechla si, jak je super, nebo zanadávala jaká nehorázná ptákovina to byla a život šel dál. Ale téměř každou knihu jsem šíleně žrala a myslela si, jak šíleně není originální a jaké mám štěstí, že jsem na něco takového narazila.

Ale s blogem se mé čtecí návyky změnily. Po dočtení každé knihy nad daným příběhem přemýšlím určitě delší dobu. Čím to je? Možná tím, že na knihy musím napsat smysluplné recenze a nemůžu jenom nadšeně vykřikovat, jak je kniha dokonalá, nebo ji naopak hanit bez naprosto žádného rozumného důvodu. Když jsem ale před více jak dvěma roky začala o knihách blogovat, všude se na mě vyvalilo kvantum úžasných, dobrých i těch horších knih. Jelikož jsem do té doby četla knihy jako Tajná sedma, Správná pětka, Lenku Lanczovou a asi trilionkrát dokola Twilight ságu, byla jsem z každé knihy opravdu nadšená a nebyl pro mě problém každé knize bez přemýšlení naložit hodnocení s plným počtem bodů. Každá kniha byla prostě naprosto dokonalá, protože jsem sice měla větší rozhled než dřív, ale pořád jsem se čtením tolik populárních YA knih začínala a všechny pro mě byly jako největší zázrak na světě.

Není divu, vždyť jsou i díly Školy noci, které ode mě dostaly i 4 hvězdičky a na každém kroku jsem je vychvalovala jako tu nejlepší sérii, co jsem kdy četla. Vím, že tato série má spoustu fanoušků, a neříkám že je ta série tak hrozná, že by ji nikdo neměl číst, i mně se líbila. Ale s postupem času, jak jsem objevovala ještě více a více knih a psala víc a víc recenzí, došlo mi, že ta Škola noci přeci jenom takový zázrak není. Nikdy bych ale nesnížila své hodnocení, protože v době, kdy jsem knihy přečetla, asi se mi z nějakého důvodu líbily natolik, abych jim ty 4 hvězdičky dala - i když dneska už bylo to bylo z mého pohledu naprosto nemyslitelné.

Koukneme se na nějaké statistiky z internetového nebe pro knižní nadšence a závisláky, mrkneme se na GoodReads. V roce 2011 jsem podle GoodReads (GR) přečetla 79 knih, nutno podotknout, že to není celý rok, ale od března 2011.

Za rok 2011 pouze jedna jediná kniha dostala nejhorší ocenění - 1 hvězdičku. A to byla kniha, která byla opravdu tak děsná, že jsem ji ani nedočetla. Pokud by vás náhodou zajímalo o jakou knihu šlo, je to Becoming Edward. Ano, Edward... aneb kniha o tom, co se bude dít, když fanouškovská posedlost zajde příliš daleko. O stupeň lepší hodnocení dostaly právě dvě knihy. Ještě o krůček výš = 3 hvězdičky, bylo 11 knih. Docela velké množství a tím je 34 knih, které dostaly velmi dobré hodnocení 4 hvězdiček. A snad skoro neskutečné množství 31 knih!!, které získaly plné, 5-ti hvězdičkové hodnocení. A jaké jsou mezi nimi skvosty? Popravdě, takové Zlodějce knih, nebo třeba Blood Red Road, nebo Černobílému světu, bych těch 5 dala znovu! Ale teď, když bych to vzala zpětně, první dva díly Mediátora by si plný počet už asi nezasloužily, ještě štěstí, že jejich čas přišel už před dvěma roky.

Rok 2012? Za minulý rok mám na kontě celkem 101 knih. Taková kniha Padesát odstínů šedi, pro jistotu zůstala bez hodnocení. Nejnižší počet bodů si zasloužila klasika Petr a Lucie. Tento rok už bylo dokonce i více knih ve dvou-hvězdičkovém oddělení a to přesně 10. Pro příklad Prokletý ostrov, nebo Malá ručka. 26 knih si vysloužilo tří hvězdičkové zařazení. Je to ale také například Divergence i její pokračování, které si od drtivé většiny čtenářů vysloužily plný počet. 31 knih dostala nálepku 4 hvězdičky. Namátkou je to například Milion sluncí, nebo třeba Hra o trůny. Největší počet knih ale stále dominuje v té nejvyšší - 5-ti hvězdičkové kategorii. Je to celkem neuvěřitelných 32 knih! Dokonce ještě o jedno číslo víc, než v roce 2011. Pořád je to ale určitě zlepšení, protože mám také o více než 20 knih více. Teď by si ode mě ale například kniha Jane plný počet určitě nezasloužila, ale co. Stalo se.

K dnešnímu dni - 28. 5. 2013 - mám prozatím přečteno 33 knih, z toho tři neustále zůstávají bez hodnocení. Nejhorší, jednohvězdičkové ocenění prozatím nemá ani jedna kniha. Dvě hvězdičky si bohužel zasloužily dvě knihy. Ostrov Antrax a Zasvěcená. 7 knih je uloženo pod třemi hvězdičkami. 15 knih z celkového počtu si zasloužily krásné 4 hvězdy. A nejvyšší hodnocení? To dostalo pouze šest knih z celkového počtu 33 knih.

Co z tohoto tedy plyne? Je možné, že jsem v hodnocení knih čím dál přísnější? Jsem si jistá, že ano. Spousta knih, které jsem letos četla, a které dostaly 4 hvězdy, by si v roce loňském bez váhání přivlastnily hodnocení to nejvyšší. Čím víc ale čtu, čtu knihy podobné, tím jsou moje nároky vyšší a vyšší. A to se v hodnocení jistě odráží. Spousta knih mě dokáže naprosto zbavit slov, ale přesto nejvyšší hodnocení nedostaly, jmenovitě například Prozření Mary Dyerové, nebo bezvadná kniha BZRK. K dnešnímu dni je také mé průměrné hodnocení na GR 3,90 / 5. Byly ale doby, kdy přesahovalo hodně přes 4,00.

Nechci tímto celým článkem říct, že lidé, co na potkání rozhazují 5 hvězdiček dělají něco špatně. To opradu ne, také jsem to dělala. Ale už je mi jasné, že s přibývajícími knihami by to tak prostě nešlo. A hodlám tedy hodnocení z minulých let měnit? Absolutně a v žádném případě NE.

4 komentáře:

  1. S hodnocením knih to máme úplně stejně.. také jsem dala knihám, které jsem četla před cca dvěma lety hodně hvězdiček a dneska bych jim tolik určitě nedala a říkám si, jak jsem jim mohla dát tolik, ale jak píšeš ty.. v tu dobu mi to přišlo prostě jako dobré čtení a líbilo se mi to, proto takové hodnocení.. Možná, že je v tom i čas.. člověk po takové době zapomene, co se mu na té knize třeba líbilo, nebo o čem pořádně byla.. :).. Ale své hodnocení bych také určitě neměnila :)..

    OdpovědětVymazat
  2. Presne minule som rozmýšľala nad tým, že takýto článok zbúcham, ale potom som mala iné veci a odložila som to na neurčito 8D
    Ja tiež nehodlám meniť hodnotenie kníh. Tiež to mám tak, že s odstupom času a ako som teraz už aj viac sčítaná, som si uvedomila, že som niektoré knihy príliš prehodnotila vďaka tomu, že vtedy to bolo pre mňa proste originálne. Napr. Škola noci 1 som dala 5 hviezdičiek. Odvtedy som už ale čítala aj Upírsku akadémiu aj Nočných lovcov, čo sa upírov týka a tým ŠN nesiaha ani po päty. Ale vtedy som to tak proste cítila a preto sú dobré recenzie, nie kvôli konečným hviezdičkám, ale aby čitateľ rozvinul tie svoje pocity a osobné dojmy. Pri ŠN som napísala že má aj chyby, ale kniha bola po Twilighte mojou prvou upírskou a celá tá téma ma proste zaujala. Teraz, keď už budem čítať 2. diel, budem omnoho kritickejšia a nemyslím si, že dostane 5 hviezd znova. To dávam teraz už iným knižným skvostom 8)

    OdpovědětVymazat
  3. Jó jo, taky jsem přitvrdila. Teď dávám nejčastěji trojky :D Pět už je pro mě absolutní skvost!

    OdpovědětVymazat
  4. Tento článok je presne to, nad čím teraz premýšľam (ďakujem Ti zaň!) :). Keď som začínala čítať, tak tooooľko kníh bolo geniálnych, ale až po čase (a hlavne po určitom čitateľskom rozhľade) zisťujem, že som sa trochu nechala uniesť...
    Aj ke%d by som teraz hodnotenia nemenila, lebo na ten vek a skúsenosť mali svoje opodstatnenie...
    A preto sa môže zdať, že hodnotenia postupne znižujem, nároky na knihu zvyšujem... Recenzie sú omnoho lepšie v tom, že sa dozviem o pocitoch z prečítaného...
    A hviezdičky sú tiež fajn, pre akúsi rýchlu orientáciu. Napríklad ma zaujmú aj tie, ktoré niekto ohodnotí nízkym počtom (jasné, som zvedavá, či je to ozaj taký odpad, alebo sa v tom ukrýva nečakaný skvost...) :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Vaše komentáře! Každý mě potěší a vždy se snažím odpovídat.